Problematische T20 7AFE

FacebookTwitterRSS Feed
Meer
4 maanden 3 weken geleden - 4 maanden 3 weken geleden #234 door Kjell van der Goes
Kjell van der Goes heeft een nieuw onderwerp gemaakt: Problematische T20 7AFE
Beste TCCN,

Ik ben nieuw op dit forum, excuses voor mijn karige introductie, maar ik dacht dat dit wel een goede plek zou zijn om raad te vragen.

Ik heb 4 maanden geleden mijn 1e auto gekocht, een T20 1.8 7afe. Auto reed prima, verder niks (dringends) aan de hand. Nu viel mij het olieverbruik wel op, ongeveer 1 op 1000. Naarmate ik de auto langer rij ligt het verbruik meer richting de 1 op 500.

Ik heb besloten om naar aanleiding van deze problemen om de klepseals en nokkenaskeringen te vervangen. Seals lekten best aardig, kering een beetje. Vloeibare pakking erop en gaan met die banaan.

Beestje pufte al wat minder maar het verbruik is er niet op vooruitgegaan. Nu ben ik een student dus heb geen grote bedragen tot mijn beschikking en omdat ik nu zo ongeveer hybride rijd heb ik gekozen om van 10w40 naar 15w40 te gaan. Verbruik daalde, maar nogsteeds verschrikkelijk veel. Daarnaast ontdekte ik olie onder de thermostaat, bovenop de versnellingsbakbehuizing, geen witte olie in blok, geen vies koelwater.

Nu weet ik dat de 7afe bekend staat om een olieboot te zijn bij hoge kmstanden, en ik ben op zoek naar een oplossing. Ik weet dat er een terugroepactie is geweest voor de 7afe om de olieschraapveren die het probleem veroorzaakten te vervangen. Maar hoe weet je welke 7afe deze goede veren heeft? Ik wil er liever niet weer zon oliefabriek in hangen..

Opties waar ik over heb nagedacht (keep in mind budget)

- 7age (4age zuigers, kop, kop vlakken voor langere slag in 7afe, nieuwe drijfstangen e.d. ) - beetje frankenstein
- 7afe swap (Makkelijk, maar risico om weer een olie-hybride te krijgen)
- 3sge swap (wel de moeilijkste, duurste, maar vooral de leukste oplossing)

Nu is mijn vraag richting de ervaren gebruikers van TCCN en Celicarijders; Wat voor adviezen hebben jullie voor mij? En wat zou die verdwaalde olie onder de thermostaat kunnen zijn?

Met vriendelijke groet & bij voorbaat dank,

Kjell van der Goes
Enkele data / reeds vervangen delen
- 243.xxx km
- 1996 model (kenteken NS-LF-31)
- 10W40 naar 15W40 (laatste 250 km)
- 3e Eigenaar
- (Sportluchtfilter van vorige eigenaar)
/
- Oliefilter, Thermostaat, Klepseals, Nokkenaskering

Bijlagen:
Laatst bewerkt: 4 maanden 3 weken geleden door Kjell van der Goes. Reden: Betere leesbaarheid

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om te deelnemen aan het gesprek.

reservedelenstore300x125auto onderdelenexpertTCCNUwAdvertentieHier

Meer
4 maanden 1 week geleden #238 door Jeroen Loos
Jeroen Loos antwoordt op het onderwerp: Problematische T20 7AFE
Onderblok revisie is enige goede oplossing.

Budget?
Een 7afe met 4age internals is waarschijnlijk de duurste oplossing die je noemt. 3sge staat op een goede 2e plaats en goedkoopste oplossing is een 7afe wissel (met een olieverbruik risico)
Jouw budget bepaalt wat je kunt doen

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om te deelnemen aan het gesprek.