Motor weinig vermogen + Rookontwikkeling

FacebookTwitterRSS Feed
Meer
1 jaar 6 maanden geleden #224 door Pascal van Grondelle
Goede morgen,

Ik beschik sinds 3 maand over een Toyota Celica T18 (1991) met een N/A 3SGE motor erin.
De auto heb ik geïmporteerd uit Duitsland met een lekke koppakking. Daarna een 3SGE blok erin gezet van een Toyota MR2.
Dit verliep vrijwel vlekkenloos op het punt na dat er een brandstofleiding van de injectoren gallerij naar de gasklep niet op het MR2 blok zat waardoor ik de sensor op de gasklep niet heb aangesloten.

Ook ontbreekt de stekker op de lambda (Lukt mij niet om correct aan te sluiten ivm. kleuren van de draden)

Van auto:
Zwart/geel
Roze
Wit
Bruin

Van Lambda
Zwart
Zwart
Blauw
Wit

Uitlaat lekt iets maar is minimaal.


Syptomen:
Weinig vermogen.(Bij hogere toerentallen wil hij iets beter)
Bij lagere toerentallen licht blauw/witte rook.
Bij hogere toerenallen zwarte rook.
Stinkt naar een scherpe lucht. (Geen idee of het olie is maar ik denk onverbrande brandstof)

Bij de bijlage heb ik de viergas meting staan.

Iemand een mogelijke oorzaak van dit alles of een combinatie van oorzaken?

Alvast bedankt!
Pascal van Grondelle
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om te deelnemen aan het gesprek.

reservedelenstore300x125auto onderdelenexpertTCCNUwAdvertentieHier

Meer
1 jaar 6 maanden geleden #225 door Jeroen Loos
Hallo Pascal,
De ecu welke bij de auto zit bepaalt de brandstofinspuiting voor de motor. Daarbij maakt hij gebruik van verscheidene sensoren. Ook de gasklepsensor. Zonder deze sensor weet de ecu namelijk niet hoeveel brandstof er ingespoten moet worden. Als gevolg van het ontbreken van de sensor zal de ecu extra veel brandstof inspuiten. Dat verklaart ook meteen de rook/inhouden en de brandstofgeur.

Bedrading van de lambdasensor weet ik zo niet, dat zou ik even moeten uitzoeken maar dat is het minst belangrijke probleem. Zorg eerst dat de mr2 motor exact is opgebouwd en aangesloten zoals de oude celica motor.

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om te deelnemen aan het gesprek.

Meer
1 jaar 6 maanden geleden - 1 jaar 6 maanden geleden #226 door Pascal van Grondelle
Hallo Jeroen

De gasklep sensor is inderdaad een logische verklaring.
Dit aangezien het ´economy´ lampje constant rood brand. Ergens gelezen/gehoord dat deze afleest via gasklep posititie sensor en je toerental!

Deze ga ik vervangen met een 2e handse die ik heb liggen. Voor de rest heb ik zonet een van de Koelvloeistof temperatuur sensoren vervangen, maar dit had weinig zin.

Ik houd u op de hoogte van het resultaat.
Alvast bedankt!


EDIT:

Helaas heeft de gasklep positie sensor niet geholpen.

Eventueel nog andere mogelijkheden?
Laatst bewerkt 1 jaar 6 maanden geleden doorPascal van Grondelle.

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om te deelnemen aan het gesprek.

Meer
1 jaar 5 maanden geleden - 1 jaar 5 maanden geleden #229 door Gert van Bloemendaal

Pascal van Grondelle schreef : Dit verliep vrijwel vlekkenloos op het punt na dat er een brandstofleiding van de injectoren gallerij naar de gasklep niet op het MR2 blok zat waardoor ik de sensor op de gasklep niet heb aangesloten.

Normaal gesproken zit er een koudstart injector in het gasklephuis/inlaat. Deze krijgt zijn brandstof vanaf de brandstofrail. Ik denk dat je deze wel moet aansluiten anders wordt de koude start niet makkelijker.

De sensor op de gasklep moet je inderdaad wel aansluiten, anders gaat ze altijd op noodloop.
Je kunt ook de foutcodes uitlezen, toch?

Ook ontbreekt de stekker op de lambda (Lukt mij niet om correct aan te sluiten ivm. kleuren van de draden)

Van auto:
Zwart/geel
Roze
Wit
Bruin

Van Lambda
Zwart
Zwart
Blauw
Wit


Van auto:
Zwart/geel = 12 volt voor de heater
Roze = heater vanaf ECU
Wit = lambda signaal naar ECU
Bruin = Massa

Volgens dit document: www.denso-am.eu/media/15078/practical_tips_bulletin_lambda_en_a5_netherlands-address.pdf
Van Lambda:
Zwart = heater
Zwart =heater
Blauw = Sensor +
Wit =Sensor -
Dan zou zwart/geel aan de blauwe moeten en de wit aan wit.
Heater heeft geen polariteit.
Laatst bewerkt 1 jaar 5 maanden geleden doorGert van Bloemendaal.

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om te deelnemen aan het gesprek.