Kleppen stellen 2zzge

FacebookTwitterRSS Feed
Lees meer
1 jaar 7 maanden geleden #543 door W. Haantjes
Goedenavond
ik heb 2 vragen over het stellen van de kleppen van een 2zzge motor. Ik heb een 2-tal manuals, een gecombineerde, waarin zowel de 1zzfe als de 2zzge beschreven wordt en eentje waarin alleen het 2zzge blok beschreven wordt. In het eerste manual staat dat de koude klepspeling voor de inlaat kant 0.15-0.25mm en de uitlaat kant 0.35-0.45mm moet zijn. Echter in het andere manual staat dat de speling voor de inlaat kant 0.08-0.18mm en de uitlaat kant 0.22-0.32mm moet zijn.
Daarnaast is het opmeten van de bestaande speling onduidelijk. In het gecombineerde manual staat dat je direct tussen de rocker en de klepsteel uiteinde (daar waar het klephoedje zit) moet meten. Echter in het andere boek staat dat je tussen de nokkanas en de rocker moet meten. Dit laatste lijkt me vreemd omdat je dan de speling van de twee kleppen niet apart meten kan toch?
dus ik zou graag willen weten:
Wat zijn de juiste waarden van de (koude) klepspeling van een 2zzge? 
Wat is de juiste manier om de bestaande klepspeling op te meten?
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

TCCNUwAdvertentieHier

Lees meer
1 jaar 5 maanden geleden #546 door Martin Bruijstens
Beantwoord door Martin Bruijstens in topic Kleppen stellen 2zzge
Hallo W. Haantjes, ik weet niet of je inmiddels een oplossing hebt gevonden voor je probleem, maar anders zou je eens kunnen informeren bij de mannen van SV Sportscars. Zij zijn redelijk los op dit soort zaken, zeker daar waar het de modernere motoren betreft.

Gr,
Martin

Lees meer
1 jaar 5 maanden geleden #549 door W. Haantjes
Beantwoord door W. Haantjes in topic Kleppen stellen 2zzge
Hej Martin, dank voor de suggestie. Ik had idd al contact gehad met Sportcars. Er blijken 2 methodes te zijn om de klepspeling van een 2zzge blok te meten. Door de hefboomwerking van de rocker geeft dit verschillende waarden voor de benodigde speling. Als je direct tussen rocker en nokkenas meet, zijn de kleinere waarden van toepassing. Pluspunt is dat het meten zelf makkelijker gaat (zeker in mijn geval: ik heb een 2zzge blok in een MR2 zzw30 Spyder), maar minpunt van deze methode is dat je niet de speling meet van beide kleppen afzonderlijk maar alleen van de klep met de kleinste speling. Lowi van Sportcars gaf aan dat het het beste is om tussen rocker en klep te meten zodat je alle kleppen netjes in het spelingsbracket af kunt stellen.